Moda to słowo na P
Po co modzie Katedra w Warszawie?
Po co Warszawie Katedra Mody?
Rafał Bujnowski | Ada Karczmarczyk |Paulina Ołowska | Pikaso | Monika Zawadzki
Katedra Mody
Kurator: Janusz Noniewicz
Nie jest jasne, czy moda i sztuka mówią tym samym lub przynajmniej podobnym językiem. Nie jest też jasne, czy mówią o tej samej rzeczywistości. Ważne jest natomiast, że coraz częściej zahaczają o swoje terytoria. Na terytorium instytucji sztuki, jaką jest warszawska Akademia Sztuk Pięknych, moda wkroczyła pięć lat temu, kiedy na Wydziale Wzornictwa powołano do życia Katedrę Mody.
Teoretycy mody mówią, że jest ona odbiciem zmian zachodzących w społeczeństwie; socjologowie mody mówią, że często bywa ich katalizatorem, wyprzedza je, wywołuje. Katedra Mody reprezentuje obie te, przecież nieprzeciwstawne, racje.
Organizując wystawę „Po co Warszawie katedra mody? Po co modzie Katedra w Warszawie?” zaprosiliśmy do jej uczestnictwa artystów i ich dzieła, których i które można potraktować jako istotne znaki polskiej sztuki współczesnej. Dzieła i artystów, którzy tworzą wyraźny i rozpoznawalny język dzisiejszej sztuki. Z nimi zestawiliśmy prace studentów i absolwentów Katedry Mody. Studentów i absolwentów tej samej lub podobnej wyższej uczelni artystycznej, co zaproszeni artyści. Zestawiliśmy je bez założonej tezy do udowodnienia. Ale by zobaczyć i sprawdzić, jak się wobec siebie (te dzieła) zachowają. I jak my widzowie zachowamy się wobec takiego zestawienia. To raz. A dwa: zestawienia te pogrupowaliśmy, by móc z nich wyczytać ich możliwe konteksty. Sztuka i moda to język skrótu, znaku, metafory, język otwarty na odczytania i interpretacje. A skoro jest możliwa wypowiedź, możliwy jest również dialog. Wprowadzenie mody do struktury Akademii Sztuk Pięknych nie musi oznaczać utożsamienia mody ze sztuką. Oznacza natomiast możliwość podjęcia dialogu. Najpierw w ramach samej instytucji, a potem również poza nią. I nie ma nic złego w tym, że dialog ten będzie zrazu dyskusją akademicką.
Wernisaż 4 maja 2015 g. 18.00
Wystawa otwarta od 5 maja do 18 czerwca 2015
Patronat medialny:
Co jest grane, Art & Business, Harper’s Bazaar, Aspiracje, Aktivist, O.pl